Ik ben niet direct fan van elektronische dansmuziek, maar er zijn uitzonderingen. Zo werd ik recent aangenaam verrast door de fantastische single “Opal” van TUKAN, een viertal uit Brussel dat naar eigen zeggen jazz en post-rock mengt tot een organisch en computerloze elektronische reis. Ah fijn, de band maakt dit allemaal live, dan zou een optreden van zo’n band me ook veel meer bekoren dan een opgewonden kereltje dat met een USB-stickje de wereld rondtrekt in zijn privéjet.
Dat ze uit België komen verbaast me dan ook niks, gezien andere uitstekende bands uit dat land waar ik aan moest denken als Nordmann, Go March en STUFF., of neem bands als Schnellertollermeier of Aggregat. Dansbaar dus, met een dikke elektronische onderlaag en jazzy schwung. Zo lust ik dat ook wel. Atoll is het in november uitgebrachte debuutalbum, waarop “Opal” er ook wel uitspringt als spannende track met een heerlijke opbouw. Het is fijn gelaagd en met een heerlijke break/verlossing op 3:36. Het album bevat uiteraard meer dansbaar materiaal met een fijne groove, aangedreven door een goed jazzy/funky ritme-combo. Daar bovenop zorgen de synths voor verdieping, maar ook voor een luchtiger, zwevend randje, waarop je fijn kunt wegdromen tussen alle ritmes door. Tot en met het dikker aangezette “206” is dat smullen. Daarna zakt het album helaas wat weg. “Beluga” nog wel relaxed, maar “Lagoon” lijkt een zwakke sfeerschets en afsluiter “Black Pearl” is een uitstapje met rapper SVDU, dat ze van mij niet hadden hoeven te maken. Maar goed, we hadden al wel een aantal uitstekende tracks achter de rug. Voor zover ik weet is de band nog niet eens live te zien geweest in ons land, maar ze deden al wel diverse zalen aan in België en stonden eerder op het Dour-festival. Ze zijn al wel geboekt op de volgende editie van Eurosonic/Noorderslag en van mij mogen meer optredens volgen in Nederland. Als voorproefje deze liveopname vanuit Ancienne Belgique.
Check alle weekplaten van 2022 op Spotify
Pingback: De 40 beste albums van 2022 – t-beest