Drummer Ingvald Andre Vassbø van Kanaan is in het dagelijks leven net zo druk als hij er soms uitziet achter zijn drumkit. Vorig jaar na een tour van Kanaan wist hij nog even een aantal shows mee te drummen met Motorpsycho, waarbij de vraag voor mij nog steeds is of hij daar vast in dienst gaat komen of niet. Hij heeft genoeg te doen in elk geval, niet alleen met Kanaan, maar ook met andere projecten.
Ongeveer drie jaar terug liet de drummer een aantal lange demo’s horen aan de Kanaan-bassist Eskild Myrvoll, waarin hij alle instrumenten zelf had opgenomen. De (lo-fi opgenomen) muziek was iets van een op patronen gebaseerd minimalisme binnen maximalistische stoner/prog. Het toonde de potentie van een monumentaal muziekwerk, aldus de bassist. Ze waren het erover eens dat dit meer geschikt zou zijn voor een onafhankelijke band, waarin Vassbø de creatieve controle zou kunnen hebben, dan dat het weer een Kanaan-plaat zou zijn met alle compromissen en discussies die daarbij horen. Ze trokken twee extra muzikanten aan: Øystein Heide Aadland (farfisa orgel, mellotron, synthesizer) en Simen Wie (bas, extra gitaar) en zo ontstond samen met de Kanaan-leden de nieuwe band Full Earth en dit album Cloud Sculptors, dat dus om de composities draait van Vassbø. Inspiratie voor het werk komt ook – als ik het goed heb – van de vroege en kosmische synthwerken van Daniel Lopatin (Oneohtrix Point Never of OPN). Duidelijk is het minimalistische arpeggio-toetsenwerk dat als een hypnotiserende rode draad door het lange dubbelalbum loopt, denk ook aan Philip Glass of Steve Reich, maar het afgewisseld met of gevlochten in bonkende psych en stoner, zoals we van Kanaan ook wel gewend waren. Geen gebrek aan dikke fuzz en stoempende riffs dus op dit album, al zijn er ook wel een aantal rustpunten, neem “Welgeist”, het hyponotiserende synthwerk op “Echo Tears” of het dartelende fluitwerk van Henriette Hvidsten Eilertsen tegen het einde van de titeltrack. Maar het vetste natuurlijk is als de vijf heren, soms na een uitgebreid aanloopje, extra dik uit hun pannetje gaan, zoals op “Full Earth pt I: Emanation”, “Cloud Sculptors” en “Full Earth pt II: Emanation”. Iets dat schreeuwt om een live-uitvoering en dat komt mooi langs in eigen land dit jaar: Roadburn en Sonic Whip. Wees voorbereid op een prachtige hypnotiserende intense trip van deze klasbakken uit Oslo.
Check alle weekplaten van 2024 op Spotify
Pingback: Gezien: Sonic Whip 2024 – t-beest
Pingback: Gezien: Roadburn 2024 – tbeest
Pingback: De 30 beste albums van 2024 – tbeest